Lelaki hangus Ratusan juta won gegara buka pintu pesawat ketika dalam penerbangan, 12 penumpang alami sesak nafas


Lelaki Didenda Berjuta - juta won Karena Kesalahan Sendiri.
Seorang lelaki berusia 32 tahun dari Korea Selatan terpaksa menanggung kerugian sebanyak 727 juta won selepas membuka pintu kecemasan pesawat secara sengaja ketika penerbangan masih berada di udara.

Menurut Korea JoongAng Daily, keputusan ini meliputi kos pembaikan pesawat dan ganti rugi kepada penumpang yang menjadi korban dari tindakannya juga menyebabkan kecemasan akan rusak dari badan pesawat.

Insiden dramatis ini terjadi pada 26 Mei 2023 semasa pesawat Asiana Airlines yang membawa 194 penumpang, termasuk lelaki tersebut, dalam perjalanan dari Pulau Jeju ke Daegu.

Penumpang Mengalami Kesukaran Bernafas
Ketika pesawat hampir mendarat pada ketinggian sekitar 213 hingga 243 meter, lelaki tersebut secara tiba-tiba membuka pintu kecemasan. Akibatnya, beberapa penumpang mengalami kesukaran untuk bernafas dan terpaksa dibawa ke rumah sakit setelah pesawat selamat mendarat.

Berikutan itu, Kementerian Infrastruktur dan Pengangkutan Korea Selatan menganggarkan jumlah kerugian material akibat kejadian ini mencapai 640 juta won.

Melanggar Peraturan Penerbangan
Atas tindakannya, lelaki tersebut dianggap telah melanggar Peraturan Keselamatan Penerbangan. Dua hari setelah kejadian, pihak polisi yang mengeluarkan perintah penangkapan terhadapnya.

Dalam perbicaraan yang diadakan pada bulan Oktober lalu, jaksa penuntut umum menuntut hukuman penjara enam tahun. Namun, mahkamah menjatuhkan hukuman tiga tahun penjara dengan tambahan tempoh percubaan lima tahun.

Selain itu, jaksa penuntut umum juga mengemukakan tuntutan terhadap keputusan tersebut karena mereka berpendapat tindakan lelaki itu telah menyebabkan beberapa penumpang mengalami kecederaan dan trauma yang mendalam.

Video Menjadi Viral di Media Sosial
Sebelumnya, sebuah video pendek yang merekam detik-detik menegangkan ketika insiden terjadi sempat menjadi viral di media sosial. Rekaman tersebut menunjukkan angin kencang yang melanda kabin pesawat akibat pintu kecemasan yang terbuka.

Hasilnya, kain pelapis, kursi penumpang, serta rambut penumpang dikibarkan angin kuat. Beberapa penumpang tampak menjerit dalam keadaan cemas karena terkejut dengan kejadian tersebut. (Redaksi1)






Sumber : Viralsemasa.net

0/Post a Comment/Comments